![]() |
Reedel 07. jaanuaril peale Skautide grupitundi käisime kinos "47 Roninit vaatamas" Film ei olnud just kõige kõige parem.
Reedel 6. tunni ajal 5.a klassis oli plaan teha esitlus Eesti kohta. Kahjuks lükkus see nädala võrra edasi, sest projektor klassis ei töötanud. Täpsemalt öeldes, projektor ei olnud veel seadistatud.
Peale kooli käisime Moriziga koolilehe jaoks toetajaid otsimas. Külastasime tähtsamaid ettevõtteid Traunsteinis, kellele pakkusime võimalust oma reklaami meie koolilehte. Oleme juba saanud kokku üle 250€.
Skaudite grupitund oli väsitav aga megalõbus. Mängisime mängu, kus mängijad olid kahte meeskonda jaotatud ja igaühel oli paber taskus, ots väljas. Eesmärk oli vastastelt paber taskust käte saada.
Peale grupitundi läksime Rongijaamakinno. Vaatasime filmi "47 Ronin".
Märul, seiklus, fantaasia, võitluskunstid
Tootja riik: USA
Keel: Inglise
Kestus: 119 min
Staarid: Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada, Kô Shibasaki
Lavastaja: Carl Rinsch
Eelarve: 225 000 000 dollarit
Sisu:
47 samuraid ja 1 segavereline asuvad kätte maksma enda isanda ja käskija eest, kes sunniti pettusega seppukut sooritama.
Tundub, et korraliku võitluskunsti filmi tegemine on muutunud Keanu Reevesi jaoks täiesti obsessiivseks tegevuseks, kuid kohe kuidagi ei suuda mees enda 14 aastase tagust "The Matrixi"
Neo rolli edu üle trumbata. Ütlen kohe, et isegi filmi trailer ei olnud
minu jaoks piisavalt usutav, et oleks tekkinud suurepärase filmi ootus
ja lootus, mis kahjuks oligi lõpuks põhjendatud. Paraku kõik huvitav on
traileris juba olemas, millele filmist mitte midagi juurde ei saa, isegi
pigem paar kohta on puudu. "47 Roninit"
(2013) on juba üheksas film, mis pajatab Jaapani kultuuris väga tähtsat
ja legendaarset ajaloolist lugu neljakümneseitsmest samuraist aastatel
1701 kuni 1702, kus bushido oli veel suur auasi. Eelnevad filmid, mis
seda teemat käsitlevad on: "Chûshingura - Zempen: Akahokyô no Maki" (1932), "Genroku Chûshingura" (1941), "Dai Chûshingura" (1947), "Chûshingura" (1958), "Chûshingura" (1962), "Akô-jô danzetsu" (1978), "Shijûshichinin no shikaku" (1994) ja "Saigo no Chûshingura"
(2010). Pole mitte ühtegi eelnimetatud filmidest näinud, kuid tean, et
mitte üheski nendest ei ole samuraisid päästmas valgenahaline kangete
liigutustega kivinäoga mees.
Keanu Reeves ... Kai
Hiroyuki Sanada ... Ôishi
Kô Shibasaki ... Mika
Tadanobu Asano ... Lord Kira
Min Tanaka ... Lord Asano
Jin Akanishi ... Chikara
Masayoshi Haneda ... Yasuno
Hiroshi Sogabe ... Hazama
Takato Yonemoto ... Basho
Hiroshi Yamada ... Hara
Shû Nakajima ... Horibe
Cary-Hiroyuki Tagawa ... Shogun Tsunayoshi
Neil Fingleton ... Samurai
Rinko Kikuchi ... Nõid
Natsuki Kunimoto ... Riku
Lugu räägib noorest poisist nimega Kai (Reeves), kelle leiab metsast kohalik Jaapani valitseja Asano (Tanaka). Kiilakas segavereline ja salapärane poiss võetakse samuraide juurde elama. Aastaid hiljem on Kai suureks
saanud, kuid elab kõikide samuraide põlguse all, kuigi omab suuremat
oskust mõõgaga kui keegi teine. Tema ja isand Asano tütre vahel on
tekkinud romantilised tunded, mida noored üritavad peita. Ühel päeval
kui Asano väikest valitsusala külastab suur Jaapani valitseja shogun Tsunayoshi (Tagawa), tuleb temaga kaasa kaasa naaberala valitseja isand Kira (Asano).
Pettuse läbi sunnitakse Asano enesetappu sooritama, jättes kõik mehe 20
000 samuraid ilma isandata. Aasta aega hiljem mehed koguneva ning
teevad plaani, et oma isanda eest kätte maksta, olgu mis iganes selle
hinnaks.
Mika: "My father told me, that this world is only the
preparation for the next. All that we can ask is, that we leave it being
in love and being loved."
Kai: "I will search for you through a thousand worlds and ten thousand life times until i find you!"
Mika: "I will wait for you in all of them!"
See film on mitmes mõttes täiesti arusaamatu. Esimene asi on selle filmi jaoks valitud lavastaja - Carl Rinsch.
Kuidas on võimalik, et sellise super eelarvega filmile võetakse keegi
algaja lavastaja? Tegemist on mehele esimese täispika filmiga ning kohe
antakse kätte 225 miljonit dollarit? Uskumatu. Üpris oodatav, et
tulemuseks on totaalne põrumine ja igavuse etalon. Teine arusaamatu asi
on selle filmi tegemine inglise keeles, kasutades Jaapani näitlejaid,
kes selgelt keegi ei oska väga hästi seda keelt rääkida, mistõttu
tulemuseks on äärmiselt kandilised ja koomilised aktsendid. Kolmas
arusaamatu asi on filmile tugeva fantaasiaelemendi lisamine, millest ei
ole originaalses loos mitte ühtegi vihjet. Tulemuseks on alla keskmise
film, mis ei võta ühe rikkaima kultuuriga riigi ajalugu tõsiselt,
hakates seda lausa mõnitama.
![]() |
"47 Roninit", 2013 |
Kai karakter, keda kehastab tuntud kivinägu Keanu Reeves,
on filmi jaoks juurde mõeldud, sest aastal 1701-1702 Jaapanis ei olnud
samuraidel abiks imeliselt osavat valgenahalist proameerikalikku
kangelast. Tema lugu ei ole mitte midagi erilist. Poiss kasvatatakse
ülesse, kuid kordagi ei võeta omaks. Teda pidevalt koheldakse halvasti,
kuid tema säilitab oma alandlikkuse ja aupaklikuse sellest hoolimata.
Temal tekib tugev armastus oma isanda Asano tütre Mikaga, mida on näha
ja tunda ainult ülepaisutatud dialoogi kaudu. Peale selle, et suhe
Mikaga on väga võlts ja mitte midagi ütlev, kannatab ka Kai suhe Oishiga
ebaloogilisuse all. Oishi suhtumine segaverelisse muutub ühe hetkega,
minnes vihamisest abipalumiseni ilma mõtlemata.
Pean ütlema, et minule väga meeldis Kai ja Oishi vahel egalitaarselt
jagatud lugu, mis on võib-olla isegi rohkem Oishi lugu. Nemad kahekesi
on ka ainsad karakterid filmis, kes saavad üldse mingisugust arendamist
ja taustalugu, kuid ka seda mitte piisavalt. Kõik ülejäänud karakterid
jätavad külmaks ja ükskõikseks. Sellest oli kahju momendil kui Basho ära
sureb, sest tema tundub nagu karakter, kes võiks meeldida, kuid tema
kohta ei ole mitte midagi teada. Totaalne hoolimatus karakterite suhtes
on väga suur probleem selle filmi jaoks, sest näiliselt huvitavate
karakterite motiivid ja taust jäetakse lahti rääkimata. Milleks näeb
nõid nii palju vaeva, et aidata isand Kirat? Kes see nõid on? Kes on
isand Kira? Mis plaanid temal on? Kes on shogun Tsunayoshi? Selliseid
küsimusi on väga palju.
![]() |
"47 Roninit", Keanu Reeves, 2013 |
Walter Hamada ja Chris Morgani kirjutatud käsikiri ei võta
seda legendi tõsiselt. Inglisekeelne lahendus ning valgenahalise
kangelase lisamine on suur viga. Olgugi, et Kai ei ole kordagi
samuraidest üle, ei vähenda
tema karakteri lisamine ameeriklaste ego. Filmil siiski on enda
eelarvele kohaselt fantastiline audiovisuaalne pakend. Kuigi igasugune
fantaasiaelement on teose tunnetusest väljas ja ebasobilik, on need
ekraanile toodud väga ilusalt ja efektselt. Kostüümid ja ajastu
kujutamine on äärmiselt korrektne ja ilus vaadata. Kahju on sellest, et
Keanu Reeves on kohutavalt halb näitleja. Jaapani näitlejad on
suurepärased ja eriti kiired igasuguses võitluses - nii mõõgaga kui
käsitsi, siis Reevesiga võideldes jääb vaenlane äkitsi aeglasemaks.
Samurai filmi kohta on filmis väga vähe igasugust omavahelist võitlust.
![]() |
"47 Roninit", Rinko Kikuchi, 2013 |
Tunnistan, et suurem osa filmist mul ei olnud saalis igav, kuigi
raputasin oma pead väga palju. Juba päev või kaks peale teose nägemist
ei suutnud enam palju detaile meenutada - sedavõrd kergesti unustatava
filmiga on tegemist. Põhjuseks, miks seda arvustust kirjutan alles nüüd,
peaaegu nädal aega hiljem, on see, et vajasin aega originaalse
legendiga tutvumiseks. Õnneks tänapäeva internet pakub mitmed variante
ja lugemist tundideks. Neljakümneseitsme samurai lugu on tõepoolest
huvitav ning oivaline näide pühendumisest, kavalusest, kannatlikusest ja
lubadusest. Kõige olulisem aspekt terve loo juures on bushido, mida
kõik nendelt samuraidelt ootasid. Isand Kira valvurid olid valmis isand
Asano endiste samuraide tulekuks, kuid meestel oli selge plaan. Pidevate
joomingute, prostituutidega ning muude elule alla andmise tegevusega
maskeeriti poolteist aastat kestnud treenimist, planeerimist ja
varustuse hankimist. Viimaks saabunud kättemaks oli meestel planeeritud
kuni viimse detailini ning isand Kira surm saabus kiiresti. Legend
räägib Jaapanis olevast klassikalisest dilemmast kahe lubaduse vahel.
Film kahjuks ei räägi üldse sellest ajast, mil samuraid treenivad ja
planeerivad rünnakut, vaid läheb sellest üle sellise kirjaga: "One Year Later".
![]() |
"47 Roninit", draakon, 2013 |
Filmis olevad Jaapani päritolu näitlejad on hingega asja juures. Seda on
näha ja tunda. Jääb mulje, et tegemist on väga olulise teemaga. Tahan
eriliselt kiita Oishi rollis olevat Hiroyuki Sanadat ja isand Kirat kehastavat Tadanobu Asanot.
Mõlemad teevad oma rollid veatult ja nauditavalt, pannes mind uskuma
iga enda öeldud sõna, hoolimata, et need on kandilises inglise keeles. Rinko Kikuchi on filmis fantaasiarikka nõia rollis. Kahjuks on see ilus naine peaaegu sama halb näitleja kui Keanu Reeves,
kuid seda meest siin filmis keegi üle ei trumpa. Emotsioonideta
üleopereeritud nägu ei muutu kordagi - kas võideldes elu ja surma peale,
tappes mütoloogilist olendit, vandudes igavest armastust oma või
sooritades seppukut. Kô Shibasaki kehastab Mikat, kes on Kai
armastus ja isand Kira tulevane abikaasa. Ainukene asi, mida see naine
siin filmis teeb on kurb nägu ja mõni valatud sentimentaalne pisar.
![]() |
"47 Roninit", Ko Shibasaki, 2013 |
"47 Ronin" on uskumatult halvasti raamitud. Kõik veri ja
natukenegi võikam asi jääb väga ebausutaval viisil kaadrist välja. See
on tehtud sellepärast, et suure eelarvega filmil on kohustus teenida
tagasi kogu raha ja natukene veel pealegi, seetõttu peab film olema
sobilik igale vanusegrupile. Seega tasub oodata mõõgavõitluseid, neid
üksikuid, ilma igasuguse vereta - täiesti kuiv ja tolmune film. Loos,
mida film räägib, on terve üks suur osa sellest, kuidas Kai on
metsadeemonite juurest. Mehed kõik lähevad sinna, et tuua imelised ja
salapärased mõõgad, mis nagu Kai demonstreerib, lõikab ilma vaevata
puud. Kahjuks sellega need mõõgad unustatakse ära. Film enam ei maini
neid kordagi. Sama asi on Kai salapäraste võimetega, mille metsadeemonid
talle õpetasid - film unustab need ära. Lõpetuseks ütlen, et film on
suur pettumus. Kes soovib vaadata enam-vähem samurai filmi, kus valge
mees on tegija, siis tasub suunata pilgud filmile "The Last Samurai" (2003). Kes soovib lihtsalt ühte viimase aja parimat samurai teemalist filmi, siis tasub vaadata "13 Assasins" (2010).
![]() |
"47 Roninit", Ko Shibasaki, Keanu Reeves, 2013 |
Kokkuvõte
Filmi stsenaariumi on kokku pannud Chris Morgan ("Wanted" 2008), Walter Hamada ja Hossein Amini ("Drive"
2011), põhinedes klassikalisele Jaapani ajaloolisele legendile. Film ei
võta enda räägitavat lugu tõsiselt ning pingutab fantaasiaelementide
lisamisega üle. Lavastaja Carl Rinsch teeb valesti kasutades
jaapani keele asemel inglise keelt, mida enamus näitlejaid ei oskagi.
Kuigi filmis on olemas valgenahaline proameerikalik kangelane, kellel on
müstilised võimed, räägib film ikkagi rohkem Oishi lugu. Käsikiri
unustab ära legendi olulised osad, samuti filmis algselt rõhutatud
elemendid, mis lihtsalt kaovad ära. Keanu Reeves on kohutav näitleja, kellele selles osas pakub tugevat konkurentsi nõia rollis olev Rinko Kikuchi. Tahan eriliselt kiita Oishi rollis olevat Hiroyuki Sanadat ja isand Kirat kehastavat Tadanobu Asanot.
Mõlemad teevad oma rollid veatult ja nauditavalt. Filmil on olemas enda
eelarvele vastav fantastiline audiovisuaalne pakett, mida on väga
nauditav suurelt ekraanilt vaadata. Väga halvasti raamitud, verest
puhtad üksikud võitlussteenid on hästi koreograafiaga paika pandud kui
stseenis ei ole Keanu Reevesi kehastatud Kaid. Olles juba üheksas film
sellel teemal, ei paku see hollywoodilik soperdis mitte midagi uut, vaid
suurt pettumust. Kindlasti ei julge seda filmi soovitada, kuid Keanu
Reevesi fännid on usutavasti suutelised selle lõpuni vaatama sirge näoga
(nagu mees on igas stseenis).
Filmile hindeks tuleb vaevaline neli punkti. Väga suur aastalõpu pettumus. 4/10.
(5 - keskpärane ja korrektne, ilma erilise trumbita, aga žanri austajatele vaatamiskõlbulik)
Kas Keanu Reeves suudab kunagi teha emotsionaalse rolli? Kas sellise
suure projekti oleks pidanud usaldama algaja lavastaja kätesse? Kas
filmile antud hinnang on õiglane?
Tervitusega Baierimaalt!
Filmikokkuvõte, arvustus ja pildid pärinevad filmiarvustus.eu lehelt. Tegemist ei ole Rudolfi kirjutisega ning täieliku arvamusega.